Var de stjålne kopier, eller bygget på licens?
Dette har været diskuteret meget. Blev de stjålet, eller produceret på licens med BMW's accept og vidende og støtte fra Det Tredie Rige? Det omtales tit at der blev købt 5 motorcykler i Tyskland, som via lyssky mellemmænd i Stockholm endte i USSR. På fabrikken i Irbit står en af disse, men der står ikke mere, hvordan den endte der. Andre mener der var tale om licensfremstillede motorcykler. Denne artikel behandler grundigt den BMW-baserede motorcykel, og kun i overfladisk omfang de DKW-baserede motorcykler.
Løse beviser for licens produktion.
Mange veldokumenterede bøger skrevet af troværdige forfattere i 1970'erne og 1980'erne hævder, ligesom motorcykeltidsskrifter i 1940'erne og senere, at M72 var bygget på licens. Der er imidlertid næsten ingen dokumentation for denne påstand. Opfølgning hos de omhandlede forfattere har ikke givet mere klarhed. En nu afdød ældre russisk herre, med førstehåndskendskab til sagen, der boede i England, har mundtligt bekræftet, at der var en licensaftale, hvilket næppe er bevis, men dog bør tages ad notam.
Hvad siger IMZ/Ural fabrikken?
IMZ's officielle forklaring har indtil for nyligt været, at de omkring 1940 fordækt modtog et antal, oftest nævnes 5, BMW R71 til evaluering via skandinaviske mellemmænd. De blev godkendt som værende i overensstemmelse med Sovjetunionens behov. Den Røde hær havde forlangt en moderne motorcykel til militærbrug siden krigen mod Finland, hvor det eksisterende materiel (TIZ-AM-600 og PMZ-A-750 o.a.) havde vist sin utilstrækkelighed. Den civile BMW R71 blev åbenbart foretrukket frem for den militære BMW R12. Resultatet, den sovjetiske M72, der derefter blev masseproduceret på 6 fabrikker i Sovjetunionen, kun 1 år efter de første BMW kom til landet. En ikke ringe præstation, og der er flere ting, der får dette til at lyde lidt hult.
Det er vanskeligt at finde dokumentarisk materiale, da det enten vil befinde sig i:
1. Gamle arkiver i Moskva.
2. Lukkede og måske nedrevne fabrikker fra 1940, da de 2 fabrikker i Irbit ikke eksisterede dengang, og den senere KMZ fabrik i Kiev på det tidspunkt beskæftigede sig med at reparerede kampvogne.
3. Arkiver fra Det Tredie Rige, hvoraf det meste gik tabt under og efter krigen.
4. BMW's arkiver, som gik tabt under krigen.
Jeg har henvendt mig til IMZ i Irbit for at høre om den officielle forklaring er ændret, men uden svar efter en måned. (1/2 2015).
Hvis de blev fremstillet på licens, hvorfor hævder man så det modsatte?
Anså man det mere acceptabelt for den sovjetiske befolkning, at den nye fantastiske militærmotorcykel var stjålet fra den kapitalistiske kommende fjende, og at Tyskland bare måtte se til? Var det bedre for ”hjemmepublikummet” at regeringen kunne prale med at have lokket Tyskland til at forære sig en moderne militær motorcykel, man i den kommende krig kunne bruge imod dem?
o.a. Der er en parallel i at amerikanske Harley-Davidson historikere gør et stort nummer ud af at fortælle at Harley-Davidson’s XA model var baseret på den tyske BMW R71, og ikke den sovjetiske M72. Jeg har henvendt mig til H-D for nærmere oplysninger, men efter en måned ikke fået noget svar (1/2 2015). Andre har haft samme oplevelser, og det ser ud som om H-D helst vil glemme at XA og XS eksisterer.